Kofein a čaj

Obsahuje více kofeinu káva, čaj nebo maté? Je v zeleném čaji méně kofeinu než v černém? Obsahuje bílý čaj kofein? A je v čaji vlastně kofein nebo tein?

Tein nebo kofein

  • O kofeinu v čaji koluje spousta mýtů. Včetně například toho, že v čajovníku je jiná látka než v kávovníku a říká se jí tein. V obou nápojích je kofein, jde o totožné chemické složení.

Rozdíl mezi kofeinem v čaji a kávě

  • Kofein se chová jinak v případě čaje i kávy. To je dáno například tím, že kofein v kávě se pohybuje volně, avšak v čaji je vázán na jiné látky. Díky tomu a i díky kombinaci s dalšími látkami se povzbudivé účinky kofeinu v čaji dostavují později, působí mírněji, ale zato déle. Kafe tě na druhou stranu nakopne velmi rychle a tím také více zatíží srdce. Jeho účinky také podobně rychle odezní.

K čemu slouží kofein v rostlinách

  • Kofein v čajovníku i kávovníku funguje jednak jako přírodní pesticid, tak i jako herbicid. To znamená, že odpuzuje hmyz a plevel. Proto nejvíce kofeinu obsahují pupeny (tips) a nejmladší lístky, které jsou pro hmyz nejlákavější. Zároveň mladé rostlinky obsahují kofeinu více, aby odpudily plevel, který by je jako malé sazeničky mohl zadusit.

Co ovlivňuje množství kofeinu v čaji

  • druh čajovníku - více kofeinu obsahují čaje, které pocházejí z čajovníku assámského než čínského (Camelia Assamica, C. Sinensis), existuje i spousta dalších kultivarů, v nichž se obsah kofeinu liší
  • nadmořská výška - čaje z vysokých poloh obsahují méně kofeinu než ty nížinné
  • stáří listu při sklizni - čím spodnější listy na větvičce čajovníku (= čím starší listy), tím obsahují méně kofeinu
  • různé části listu - řapíky a stonky obsahují méně kofeinu než listy
  • pražení - snižuje obsah kofeinu
  • tvarování lístků - lístky srolované do perel (např. většina oolongů) uvolní více kofeinu do čaje až v pozdější fázi luhování, až když se čajové lístky více rozvinou
  • celistvost sušeného listu - list ač celý nebo nalámaný či drcený obsahuje sice stejné množství kofeinu, ovšem při luhování se ho do nálevu dostane mnohem více a rychleji z drobných úlomků lístku (čím menší část lístku, tím víc a rychleji se kofein do nálevu dostane)
  • množství čaje - logicky - čím více čaje, tím více kofeinu
  • délka luhování a teplota vody - čím delší luhování a čím teplejší voda, tím více a rychleji se kofein do nálevu uvolní

sypané čaje

sypané čaje

Je více kofeinu v čaji nebo v kávě?

  • Bavíme-li se o množství kofeinu ve stejně velkém šálku čaje i kávy, tak čaj obsahuje cca 3-5x kofeinu méně, ale to je dáno tím, že na stejně velký šálek stačí podstatně méně gramů čajových lístků, než kávy. Jinak má čajovník asi tak 2x více kofeinu než kávovník.

Srovnání obsahu kofeinu v čaji s ostatními nápoji

(obsah je pouze přibližný a je uvedený na 0,25 l hotového nápoje)

  • káva - cca 70 - 120 mg
  • yerba maté - 85 mg
  • energetické nápoje (typu Redbull) - 80 mg
  • matcha - 70 mg
  • cola - 35 mg
  • čaj - 25 - 60 mg
  • kakao - 12 mg
  • decaffeinated čaj - 5 mg
  • většina bylinek a ovocných čajů - 0 mg

Tein, matein a kofein - čím se liší

  • jejich chemické složení je totožné, vždy jde o kofein; jen ho často přejmenovávají dle rostliny, ve které je obsažený (tein z čajovníku, matein z maté - cesmíny paraguajské)

Jaká denní dávka kofeinu je ještě v pohodě

  • u zdravého dospělého člověka by denní dávka kofeinu neměla překročit 400 mg
  • pokud Tě trápí nějaké neduhy nebo jsi v “požehnaném stavu” či kojíš, poraď se, jak jinak, než se svým lékařem

Čaje bez kofeinu

  • Pravé čaje, tedy ty, které pocházejí z čajovníku, obsahují kofein úplně všechny. I když si dáš čaj, ze kterého byl kofein dodatečně odstraněn, stále ho tam bude třeba kolem 2-10 mg, což může dělat cca 5-20% z původního množství (záleží na druhu čaje).
  • Takže čaje, které jsou úplně bez kofeinu jsou vlastně pouze nečaje. Tedy ovocné a bylinkové čaje. Samozřejmě nesmí jít o směsi, do kterých byl přidán čaj pravý.
  • Kromě ovocných čajů jsem si nejvíce oblíbila tyto bylinky: honeybush, rooibos, citrónovou trávu, ibišek ….

Obsahuje decaffeinated čaj kofein?

  • název, “decaffeinated” nebo “bez kofeinu” či “bezkofeinový”, není úplně přesný, protože v takto upraveném čaji kofein stále je, ač v malém množství - viz odstavec výše.

Které bylinky obsahují kofein

  • Tak například maté (cesmína paraguajská) a guarana obsahují více kofeinu než čaj. Kofein je dále obsažen i v dalších rostlinách, jako je kakaovník (tedy i v čemkoli z čokolády) a plody kolovníku (kolový ořech)

Čaje s nízkým obsahem kofeinu

Čaje s vysokým obsahem kofeinu

  • čaje obsahující velké množství tipsů (Silver needle, čaje z Darjeelingu ….)
  • čaje zastiňované (Gyokuro, Matcha)
  • čaje pocházející z Camelia Assamica (většina čajů z Assamu, Ceylonu, Indonésie, Gruzie, pytlíkové čaje)
  • čaj připravený z čajů lámaných na drobné kousky (levnější čaje z Assamu, Ceylonu a samozřejmě většina pytlíkových čajů)
  • čaje práškové (Matcha - která se navíc komplet rozpustí, takže vypiješ v podstatě celý list čajovníku i s celou dávkou kofeinu)

Jak příjem kofeinu z čaje snížit

(podotýkám, že se nebavíme o tom, že by sis dokázal vyrobit takzvaný “decaffainated” čaj anebo čaj jako takový přestal nedejbože pít)

  • výběr čaje - vybírat čaj s ohledem na aspekty výše - tedy celolistový, z vyšších poloh, ze spodnějších listů a bez tipsů, z čajovníku assámského
  • používat směs čaje s bezkofeinovými bylinkami či si ho namíchat doma - prostě použiješ menší množství čaje a chybějící část nahradíš bylinkou bez kofeinu (osvědčilo se mi například míchání s citrónovou trávou, mátou, rooibosem - do černého čaje červený rooibos, do zeleného zelený …. )
  • příprava čaje - což taktéž souvisí s výběrem - vybírat čaje, které se i při použití chladnější vody luhují krátce (zelené čaje, některé oolongy). Macerování čaje celou noc ač je to za použití studené vody, není řešení.
  • no anebo prostě dělat si čaj do menších šálků a vypít jich za den míň ;)

Mýty o kofeinu v čaji

  • černé čaje obsahují více kofeinu než zelené (nebo také čím více oxidované čaje, tím více kofeinu). ANO i NE - v sušených lístcích (pokud budou stejné velikosti, stejného původu …. ) ho bude v obou případech stejně. Ale pokud černý zaliješ vroucí vodou a zelený vodou o teplotě 70-80°C a zelený budeš luhovat kratší dobu, jak to bývá, tak v nálevu z černého čaje bude víc kofeinu než v čaji zeleném
  • bílé čaje obsahují minimum kofeinu - NE - zejména, obsahují-li velké množství tipsů (Silver needle)
  • “decaffeinated” čaj neobsahuje žádný kofein - NE - v takto upraveném čaji zbývá ještě tak 5-20% kofeinu
  • vylitím prvního nálevu čaje po krátké době luhování se vylije i veškerý kofein - NE - to nedělej, přijdeš o spoustu chuti, antioxidantů a jiných zdraví prospěšných látek (které se vyluhují mnohem rychleji než kofein),navíc po 30 sekundách luhování se do čaje dostane tak 20% kofeinu (opět záleží na druhu, u oolongů srolovaných do perel je to ještě méně), takže jeho obsah zas tak moc nesnížíš
  • čaj obsahuje méně kofeinu než káva - jak je již uvedeno výše - bavíme-li se o množství kofeinu ve stejně velkém šálku čaje i kávy, tak čaj obsahuje cca 3-5x kofeinu méně, ale to je dáno tím, že na stejně velký šálek stačí podstatně méně gramů čajových lístků, než kávy. Jinak má čajovník asi tak 2x více kofeinu než kávovník

Závěr

  • Jestli jsi čekal jednoduché a přesné informace o tom, v jakém čaji je kolik kofeinu, tak ses nejspíš nedočkal. Je to totiž docela věda a jak vidíš, těch faktorů, které na obsah kofeinu v čaji mají vliv, je mraky. Každopádně pokud chceš večer v pohodě usnout a ne zírat s vytřeštěnýma očima do stropu do čtyř do rána, dodržuj anglický zvyk, že poslední čaj se pije o páté a máš vystaráno.

Související články

  • bílý čaj Silver needle - stříbrná jehla - má vysoký obsah kofeinu
  • maté - bylinka s vysokým obsahem kofeinu
  • matcha - japonský práškový zelený čaj má vysoký obsah kofeinu
  • yerba maté s citrónovou trávou - míchání pro chuť a snížení kofeinu
  • řecký horský čaj - bylinka  bez kofeinu
  • Bancha  - japonský zelený čaj s nízkým obsahem kofeinu